oMatko!

Magazyn świadomych rodziców

Kuchnia

Warzywa gotowe na wszystko

Dla wielu rodziców przekonanie dziecka do jedzenia warzyw to nieosiągalne marzenie. Obecność tych nieciekawych elementów w zupie czy innych daniach mali degustatorzy najczęściej kwitują krótkim „fuj”, ku przerażeniu starszych pokoleń. Zaraz potem zaczyna się wybieranie, wyrzucanie i przecedzanie warzyw – pod kontrolą czujnego oka malca. Na nic zdadzą się samolociki za mamę, tatę i babcię. Przerażenie potrafi wzbudzić nawet delikatna pietruszka. Kalafior czy brokuł to już na pewno przybysze z kosmosu i broń Boże, żeby wylądowały w buzi naszej pociechy. Zaciśnięta z całej siły daje nam znaki, że przepuści ewentualnie poczciwe ziemniaki, najlepiej w formie frytek. Czy jest zatem sposób, aby przekonać dziecko do warzyw? Spójrzmy na jarzyny oczami małego człowieka. Są nieatrakcyjne, mają różne tekstury, dziwne, nieznane dla niego smaki. Aby ułatwić dziecku nawiązanie bliskiej znajomości z warzywami, warto samemu zapoznać się z nimi na nowo – nadać im odmiennego smaku i atrakcyjnego wyglądu. A jarzyny są gotowe na wszystko i chętnie poddadzą się naszym eksperymentom! Jesień to czas, kiedy witaminy pochodzące z warzyw są szczególnie istotne w budowaniu odporności na nadchodzące, zimne miesiące. Do dyspozycji oddają nam się między innymi: bakłażan, brokuły, brukselka, buraki, dynia, jarmuż, kalafior, marchew, seler. Warto je wykorzystać do przygotowania ciekawych i niebanalnych posiłków dla naszych rodzin.

 

Pasta dyniowa z masłem orzechowym

 

W chłodne jesienne wieczory często sięgamy po posiłki, które doładowują nasze baterie. Pasta dyniowa to istna rozpusta dla podniebienia, ale również bomba energetyczna. Dodatek masła orzechowego skusi z pewnością niejednego małego łasucha, choć zapewniam, że nie będziecie chcieli się z nikim dzielić. Głęboko pomarańczowy kolor pobudzi wzrok i apetyt waszych pociech, a dla lepszego efektu możecie zaprosić je do oblizania łyżki po maśle orzechowym. Pasta najlepiej smakuje na śniadanie (zwłaszcza leniwe, niedzielne), lekko zapieczona w piecu z plasterkami banana i posypką z orzechów włoskich. Ślinka już cieknie. Lećcie do kuchni, bo przygotowanie jest banalnie proste!

 

Składniki (na jeden mały słoiczek):

– 450g dyni Hokkaido (obrana i pokrojona na małe kawałeczki)

– 25ml soku jabłkowego

– pół łyżeczki imbiru mielonego

– łyżeczka cynamonu

– 50g masła orzechowego dobrej jakości lub zrobionego własnoręcznie

– szczypta gałki muszkatołowej

– 2 łyżki soku z cytryny

– 2 łyżki oliwy z oliwek

– szczypta soli

Pokrojoną w kawałki dynię układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, skrapiamy oliwą z oliwek i posypujemy solą. Pieczemy w 190°C przez około 10–15 minut, aż zmięknie.

Upieczoną dynię umieszczamy w misie wraz z pozostałymi składnikami i blendujemy na gładką pastę. Soku z cytryny dodajemy według uznania, do smaku. Gotową masę przekładamy do wyparzonego słoiczka i przechowujemy w lodówce do tygodnia. Smarujemy na chlebie, bułkach i tostach.

 

 

Chleb warzywny

 

To jeden z tych przepisów, który zachwyca nie tylko pomysłowością, ale przede wszystkim wyglądem. Kiedy wasze pociechy zainteresują się wspaniałym kolorem chleba, wykorzystajcie moment i zaproście je do wspólnego komponowania kanapek. Najciekawsza propozycja wygra i zostanie spakowana do szkoły na drugie śniadanie. Rówieśnicy zbledną z zazdrości, kiedy barwna kanapka wysunie się z papieru i przyćmi szary chleb. A wy, rodzice, z dumą opowiecie wszystkim, że wasze dziecko chętnie spakowało do plecaka tyle warzyw!

 

Składniki:

– jeden mały kalafior, cała główka

– dwa średnie buraki, surowe, obrane

– 100g mąki migdałowej

– 4 jajka

– pół łyżeczki soli i pieprzu

– zioła (opcjonalnie)

Piekarnik nagrzewamy do 200°C. Kalafiora i buraki grubo siekamy i mielimy w blenderze tak, aby teksturą przypominały ryż. Przekładamy powstałą masę do miski. Dodajemy zmielone migdały, sól i pieprz oraz zioła, jeśli używamy. Mieszamy dokładnie za pomocą rąk. Z masy formujemy górkę, w środku robimy wgłębienie, w które wbijamy jajka. Mieszamy widelcem, a następnie za pomocą rąk, do momentu aż będziemy w stanie uformować z masy luźną kulę.

Blachę wykładamy papierem do pieczenia. Na papierze umieszczamy ciasto i delikatnie je spłaszczamy, aby uzyskać prostokąt.

Chleb pieczemy na środkowym ruszcie w piekarniku przez około 30–35 minut lub do momentu, aż się lekko zarumieni. Po wyjęciu zostawiamy na blaszce do całkowitego wystygnięcia. Następnie delikatnie odwracamy blaszkę do góry nogami i odklejamy papier do pieczenia z chlebka. Kroimy na większe lub mniejsze kromki, według uznania.

Chlebek przechowujemy w lodówce.

Aby uzyskać różne kolory i smaki, zamiast buraków i kalafiora możemy użyć samego brokuła lub kalafiora i marchewki.

Smacznego!

 

Zdjęcia i stylizacja: Eliza Brzozowska

Eliza Brzozowska autor artykułu

Reklama

Polecamy!