oMatko!

Magazyn świadomych rodziców

Zdrowie i uroda

Dieta wegetariańska u dzieci

Nie od dziś wiadomo, że nasz sposób odżywiania wpływa na nasze zdrowie. Zbilansowana dieta szczególnie istotna jest w pierwszych latach życia człowieka, kiedy wszelkie niedobory mogą rzutować na rozwój fizyczny i intelektualny organizmu. W związku z rosnącą popularnością różnych odmian diety wegetariańskiej, przyjrzyjmy się konsekwencjom stosowania ich u małych dzieci.

Niepokoją pojawiające się co pewien czas doniesienia o śmierci dzieci będących na dietach wegetariańskich z przyczyny niedoborów pokarmowych. Czy to oznacza, że dieta wegetariańska jest niebezpieczna dla rozwijającego się organizmu? Może być szkodliwa, jednak wcale nie musi. Zależy to od wielu czynników, m.in. od restrykcyjności diety wegetariańskiej. Wariantem budzącym najmniej obaw jest dieta laktoowowegetariańska, zezwalająca na spożywanie produktów mlecznych i jaj. Specjaliści, ze względu na zbyt małą ilość badań, uważają natomiast, że stosowanie restrykcyjnych odmian wegetarianizmu (np. diety wegańskiej, w której rezygnuje się ze spożywania mleka i jego przetworów oraz jaj) nie pozwala na pokrycie zapotrzebowania dziecka na składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne. Warto podkreślić, że każdy sposób żywienia, niezależnie od tego, czy jest to dieta tradycyjna, czy wegetariańska, może być niewłaściwy. Nie negujemy stosowania diety wegetariańskiej u dzieci, ale zachęcamy do odpowiedniego jej zbilansowania, aby zapewnić dziecku optymalne warunki dorastania.

W celu kontroli rozwoju dziecka oraz jego zdrowia konieczne są okresowe kontrole krwi, moczu, wzrostu, wagi i rozwoju intelektualnego. Najczęściej u dzieci stwierdza się niedobory witaminy D, witaminy B12, a także składników mineralnych: wapnia i żelaza. Ze względu na stwierdzane często niedostatki witaminy D obecnie jej suplementacja zalecana jest zawsze, niezależnie od obranego modelu żywienia. Witamina B12 występuje wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego, np. w rybach, wołowinie, drobiu, natomiast wegetarianie znajdą ją w jajach, mleku i jego przetworach. W związku z tym w diecie wegetariańskiej witaminę B12, po konsultacji z dietetykiem, należy suplementować. Jej niedobór skutkuje m.in. opóźnieniem wzrostu dziecka i zaburzeniami psychoruchowymi. Niedostatki żelaza mogą powodować anemię, zaburzać rozwój umysłowy i fizyczny. Niedostateczna ilość wapnia może negatywnie wpłynąć na rozwój kośćca. Odpowiednie spożycie wapnia i żelaza można osiągnąć poprzez prawidłowo skomponowaną dietę. Żelazo pochodzenia zwierzęcego lepiej się przyswaja, jest to tzw. żelazo hemowe. Rośliny również są bogate w żelazo, natomiast ze względu na jego gorsze przyswajanie wegetarianie powinni spożywać go o 1,8 razy więcej niż osoby jedzące mięso. Poza tym należy łączyć produkty zawierające żelazo z produktami bogatymi w witaminę C, która wspomaga jego przyswajanie. Jak wiemy, dzieci mają mały żołądek, dlatego niebagatelne znaczenie ma to, czy podawane posiłki są bogate w niezbędne składniki. Problem pogłębia się, gdy nasze dziecko jest niejadkiem. Wtedy istnieje duże ryzyko niedoborów pokarmowych.

A co jeśli mama, która jest wegetarianką, karmi piersią? Aby jej pokarm był w pełni wartościowy, jej dieta również musi być zbilansowana oraz wzbogacona niezbędną suplementacją. Konieczna jest uzupełnianie witaminy B12 oraz – w razie konieczności – innych witamin.

Jak na rozwój dziecka wpływa dieta wegetariańska? Badania pokazują, że dzieci będące na diecie wegetariańskiej zazwyczaj są niższe i szczuplejsze niż ich rówieśnicy na diecie tradycyjnej. Mieszczą się jednak w normie dla swojej grupy wiekowej. Dieta wegetariańska, jeśli jest prawidłowo zbilansowana, ma też wiele plusów. Dzięki temu, że jest oparta na produktach roślinnych, a więc warzywach, owocach, produktach zbożowych i orzechach, kształtuje właściwe nawyki żywieniowe u dzieci. Wegetarianie spożywają też znaczne ilości błonnika, który usprawnia pracę jelit i sprzyja usuwaniu toksyn z organizmu. Natomiast warzywa i owoce, których wegetarianie jedzą znacznie więcej niż osoby na tradycyjnych dietach, są źródłem antyoksydantów, czyli witamin. Dzięki temu coraz częściej słyszy się, że dzieci wegetariańskie są zdrowsze od swoich rówieśników. Jednak żeby tak było, rodzice muszą posiadać obszerną wiedzę z zakresu zawartości składników odżywczych, mineralnych i witamin w pokarmach roślinnych. W tym celu konieczna jest edukacja ze sprawdzonych źródeł, a także konsultacja z doświadczonym dietetykiem. Nie warto polegać w tym przypadku na informacjach z Internetu. Owszem, można w nim znaleźć wiele wartościowych informacji, ale też i wiele niesprawdzonych i nieprawdziwych. Nie ryzykujmy zdrowia dziecka i upewnijmy się, że jego dieta jest prawidłowa!

Marta Heller-Surowiec autor artykułu

Reklama

Polecamy!